De lichting van 2015

Event Welkom op Schiphol groeit

‘Je moet de kerosine ruiken om de business op Schiphol te begrijpen’

Welkom op Schiphol groeit. In het Hilton op Schiphol, misschien wel het mooiste hotel in de regio, ontving PKF Wallast meer dan 150 directeuren en managers van bedrijven op en rond Neerlands grootste luchthaven.

Er waren welkomstwoordjes, maar het was de organisatie er vooral om te doen om mensen met elkaar in contact te brengen. “’s Avonds loopt het hier leeg. Woningen zijn er niet. Overdag is iedereen druk en is er nauwelijks tijd om te netwerken. Daarom is dit evenement in het leven geroepen. Inmiddels begint Welkom op Schiphol een traditie te worden. Dit was de vijfde keer en het succes wordt elk jaar groter. De conclusie is dat de mensen en bedrijven op Schiphol behoefte hebben om elkaar beter te leren kennen. Om dan vervolgens met elkaar in zaken kunnen”, aldus Anko van Ek, vestigingsdirecteur van PKF Wallast, de medeorganisator van het event. Hij voegt daaraan toe: “Er zijn zoveel mooie bedrijven Schiphol.”

Met volle kracht vooruit

Thema van Welkom op Schiphol 2016 was: Met volle kracht vooruit. Van Ek verduidelijkt: “Na een aantal mindere jaren is de groei weer merkbaar. Je ziet nieuwe investeringen, nieuwe overnames en nieuwe bedrijven. Als ondernemers elkaar inspireren en motiveren ontstaan nieuwe initiatieven. Dat is altijd de achterliggende gedachte van dit event geweest.” In zijn speech heette Van Ek met name het record aantal nieuwkomers welkom. “Hieruit blijk eens temeer hoe groot de aantrekkingskracht van Welkom op Schiphol is. Elk jaar weer groeit het aantal nieuwkomers en dat doet ons natuurlijk deugt.”

Wethouder Adam Elzakalai:‘Wij gaat voor state of the art’

De Haarlemmermeerse wethouder Adam Elzakalai ging op Welkom op Schiphol terug in de tijd. Hij hield de toehoorders voor dat er ruim anderhalve eeuw geleden nog geen Haarlemmermeer was. “Onze regio is ontstaan na de drooglegging. Dat was toentertijd iets heel bijzonders. Maar we kregen het voor elkaar. Dat was al een teken dat dit gebied kon uitgroeien tot iets groots op economisch gebied.
Met Schiphol, dat honderd jaar bestaat, groeide deze regio uit tot een economisch bolwerk waar innovatie met hoofdletters wordt geschreven. Nu gaan wij voor state of the art. Dit nieuwe Hilton hotel is daar een sprekend voorbeeld van.” “Haarlemmermeer moet doorpakken en alle uitdagingen aangaan. Sommigen reppen van problemen, maar de uitbreiding van de luchthaven en de geluidsoverlast midden in een stedelijk gebied vormen in werkelijkheid uitdagingen die inherent zijn aan een metropool als Schiphol. Deze luchthaven heeft in Nederland een koppositie en behoort in Europa tot de top. Die positie moet versterkt worden. Aan de hand van nog meer innovaties, die de ondernemers hier naam en faam hebben gebracht, gaan we die uitdaging met z’n allen aan.” De wethouder ondersteunt Welkom op Schiphol. Hij noemt het ‘een geweldig initiatief’. “Het is een warm welkom voor ondernemers die bekendheid wensen voor hun bedrijf.”

ORAM-directeur Kees Noorman: ‘Bereikbaarheid Schiphol optimaliseren’

ORAM, het grootste zakelijke netwerk van Amsterdam en Schiphol, bestaat volgend jaar een eeuw en loopt bijna gelijke tred met Schiphol. Kees Noorman is directeur van deze club. Uiteraard was ook hij van de partij. Noorman koestert de mix van bedrijven die elkaar dankzij ORAM en events als Welkom op Schiphol vindt. “Ondernemers, praat met elkaar. Weet wat de ander doet en doe een beroep op elkaars diensten”, drukte hij de aanwezigen op het hart. “Want samen zijn we sterk”, aldus Noorman in het Hilton.

Overheden en bedrijfsleven riep hij voorts op om de bereikbaarheid van Schiphol te optimaliseren. “Schiphol beschikt over een ingenieuze logistiek. Maar we moeten het wegennetwerk daaromheen niet vergeten. Wegen, buslijnen en spoorwegen moeten talrijk en in topconditie zijn om Schiphol verder te laten groeien.” ORAM wil ondernemers in de eerste plaats een netwerk bieden waarin zij zich verbonden voelen en zaken kunnen doen. In de tweede plaats behartigt ORAM de belangen van haar leden. Of, zoals Noorman zegt: “Bloeiend ondernemerschap is de pijler van de welvaart in dit gebied.”

Meer dan adviseurs, accountants en fiscalisten

PKF Wallast verbindt ondernemers

PKF Wallast presenteert zich met Welkom op Schiphol, dat onlangs voor de vijfde keer plaatsvond, als meer dan een organisatie van, accountants, belastingadviseurs en bedrijfsjuristen. “Wij willen ook een verbinder zijn”, vertelt Eric Gort, registeraccountant en belastingadviseur bij PKF Wallast. “Veel van ons klanten zijn gevestigd op Schiphol. Maar we merkten dat de bedrijven op Schiphol weinig met elkaar netwerkten, terwijl die wens er wel was. Daarom besloten we vijf jaar geleden om Welkom op Schiphol in het leven te roepen. Ja, je kunt stellen dat Welkom op Schiphol een gat in de netwerkmarkt bleek.”

Gort kijkt terug op wederom een geslaagde bijeenkomst. Het vervult hem en zijn collega’s met trots. Volgend jaar weer? “Jazeker”, zegt hij beslist. Inmiddels is ook PKF Wallast weer overgegaan tot de orde van de dag. Gevraagd naar dat ene woord dat de lading van zijn organisatie dekt, zegt hij zonder na te denken: “Adviseurs.” Zijn uitleg: “Niet de accountant, maar de adviseur is het eerste aanspreekpunt voor de klant. Onze adviseur is een klankbord. Samen kijken we vooruit en veranderen we met de markt mee. Wij onderhouden intensieve relaties met onze cliënten en adviseren vooraf. Daardoor kunnen we mede richting geven aan de onderneming. Dus niet afwachten op de achterbank, maar proactief meedenken op de bijrijdersstoel. Zo kunnen we bedrijven helpen financieel en juridisch weerbaarder te worden. Dat is ons onderscheidende vermogen.”

Met een vestiging op Schiphol is het vanzelfsprekend dat veel van haar klanten op en rond de luchthaven zitten. “We kennen de markt op Schiphol als geen ander en bieden bedrijven een full service concept. De klanten zijn MKB+, groeipotentielen, familiebedrijven en internationale bedrijven.” PKF Wallast ondersteunt bij de structuur van het bedrijf, de financiering, fiscale optimalisatie en het formaliseren van de verhoudingen bij nationale en internationale bedrijven.

Nieuwkomers in 2015

Nieuwkomers zijn afkomstig uit de wijde omgeving, zoals Schiphol zelf, Nieuwe en Oude Meer, Aalsmeerderbrug, De Hoek en het Airport Business Park. Ieder nieuw bedrijf kon overigens een digitaal ‘visitekaartje’ aanleveren voor een doorlopende projectie van bedrijfspresentaties.
Op 21 maart 2015 hebben wij de volgende ondernemers verwelkomd:

Eerder gevestigd