De lichting van 2016

Event Welkom op Schiphol Blijft in trek bij bedrijven

Op 20 maart vond in Tulip Inn Amsterdam Airport, een uniek nieuw hotel met 143 verschillende kamers in een pand waar voorheen de IND gevestigd was, alweer de zesde editie van het event Welkom op Schiphol plaats. Ondernemers knoopten onder het genot van een drankje en hapje gesprekken met elkaar aan. Daarnaast waren er speeches van Anko van Ek van PKF Wallast, wethouder Adam Elzakalai, ORAM-directeur Kees Noorman en Maartje Vaassen, salesmanager van Tulip Inn Amsterdam Airport.

“Ik ben weer erg tevreden over dit event. Vooral ook weer de sfeer”, geeft Van Ek aan. “Het gaat er vooral om hoe de mensen na de speeches contacten leggen. Hoeveel mensen praten nu met elkaar die anders niet of eerder niet met elkaar zouden praten? Dat is gewoon mooi om te zien.” Ondertussen wijst Van Ek op een aantal ondernemers die als voorbeeld voor zijn stelling fungeren.

Net als andere jaren was er dit keer ook weer spraken van een heel gemêleerd gezelschap. Van
internationaal opererend ondernemingen als Ataraxis of TCR tot kleine bedrijven als BijMeij of Your Assist. “Wat ik erg leuk vond om te zien, was de aanwezigheid van de vele nieuwkomers van vorig jaar. Zij zijn gekomen omdat ze het zo leuk vonden, maar toch ook een beetje onder het mom van return to favor. Zij werden vorig jaar door heel veel mensen welkom geheten, nu zijn zij gekomen om andere nieuwkomers welkom te heten. Dat is wel een heel leuk effect.”

De uitdaging van de toekomst

Voor het vierde jaar op rij mocht de Haarlemmermeerse wethouder Adam Elzakalai de aanwezigen welkom heten. Hij onderstreepte in zijn speech het belang van dit soort bijeenkomsten. “Ik kan niet vaak genoeg benadrukken hoe belangrijk het is om elkaar op te zoeken. Doe het met elkaar!” Op luchthaven Schiphol gaat de komende tijd het nodige gebeuren. “We zitten hier met een luchthaven die heel hard groeit. We hebben met elkaar afgesproken dat deze luchthaven 500.000 vliegtuigbewegingen per jaar mag hebben. Je krijgt nu de situatie dat we daar dit jaar aan gaan komen. Wat voor effect gaat het hebben op het moment dat wij Schiphol een zogenaamde gap op zouden leggen?”

De werkgelegenheid in deze regio heeft in grote mate te maken met de terminal en landingsbaan op een steenworp afstand. “Dat is wat mij betreft de belangrijkste asset in deze regio, gecombineerd met goede
infrastructuur, stabiliteit en handjes. Hierdoor kunnen wij al Metropoolregio Amsterdam echt het verschil
maken. Als wij gaan besluiten om deze luchthaven te downsizen, dan hebben we met elkaar een groot probleem.”

Haarlemmermeer hecht veel belang aan de werkgelegenheid die in grote mate van de luchthaven afhangt. Mensen die hier werken willen hier ook prettig wonen en recreëren. “Wij moeten zorgen dat we beide zaken kunnen faciliteren. Zorg dat je met de innovatiekrachten die Nederland rijk is naar voren gaat.”

Luchthaven Schiphol is internationaal gezien uniek, omdat de luchthaven in een stedelijk gebied ligt, waar je binnen zeven minuten in het zakelijk centrum zit en binnen een kwartier een biertje kunt bestellen op de Dam. “Dit betekent dat wij verplicht zijn om anders na te gaan denken. Als je een woonwijk kunt ontwikkelen waar je geen geluid hoort door adaptief te bouwen, dan zet je iets neer waar enerzijds deze regio heel erg van profiteert, anderzijds ook iets wat je naar buiten kunt brengen. We gaan bij de spottersplaats rondom de IJweg experimenteren hoe het is om te kunnen verblijven in een gebied naast de landingsbaan waar je dus geen geluid hebt. Dit is een samenwerking tussen Schiphol en de gemeente Haarlemmermeer. Wat mij betreft is dit echt de uitdaging van de toekomst.”

ORAM directeur Kees Noorman: “We staan aan de vooravond van de derde Gouden Eeuw”

Kees Noorman, directeur van de ORAM dat dit jaar het honderdjarig bestaan viert, ging in zijn speech in op twee belangrijke thema’s. “Hoe kunnen wij ervoor zorgen dat de mensen die nu buiten de arbeidsmarkt vallen, bij de arbeidsmarkt blijven. Als mensen twee jaar werkloos zijn, zijn zij uitgeschakeld. Dat wordt een gigantisch probleem. Daar moeten we met elkaar hard aan werken.”

Infrastructuur en mobiliteit gaan ook voor serieuze problemen zorgen. Amsterdam barst nu al uit zijn voegen. Er zijn plannen om Amsterdam te verdubbelen. “Volgend jaar gaat de Zuidas/A10 ondergronds gebracht worden. Dan wordt het van 2018 tot 2030 een grote bouwput daar. Ik maak me daar grote zorgen over. Hoe willen we die bereikbaarheid in stand houden?”

Noorman sloot zijn speech af met de opmerking dat we aan de vooravond van de derde Gouden Eeuw van Amsterdam staan. “Meestal bepaal je dat achteraf. Wij willen dit vooraf claimen. We moeten met elkaar gaan werken aan die derde Gouden Eeuw. We moeten niet wachten tot de overheid ons wat brengt, maar Amsterdam vanuit onze kennis en expertise gaan bestoken. Dit gaan we de komende jaren oppakken.”

Voor het evenement hadden zich de volgende deelnemers aangemeld

Nieuwkomers in 2016

Bekijk hier een presentatie van deze bedrijven.

Eerder gevestigd